eCPC
De eCPC (effective cost per click) is de door u behaalde omzet (uitgave of verdienste) in M4N, terugberekend per click.
Het is niet wat een click daadwerkelijk opbrengt of kost, maar een indicator van wat een click waard is.
Over het algemeen geldt dat hoe hoger uw eCPC is, des te betere partner u bent.
De eCPC voor een affiliate is iets anders dan de eCPC voor een adverteerder:
Exploitatie
De eCPC is wat u gemiddeld per click verdient.
Het zijn uw totale inkomsten gedeeld door het aantal clicks dat u hebt geleverd.
Voorbeeld 1
- Stel, u levert in totaal 1.000 clicks in een maand.
- In totaal verdient u die maand € 100,-
-
Uw eCPC van die maand is dan:
€ 100 / 1.000 clicks = € 0,10 eCPC.
- Dit betekent dat u gemiddeld € 0,10 per click verdient.
Voorbeeld 2
- Stel, u levert 3.000 clicks in een maand.
-
Uw inkomsten in die maand zijn:
€ 150,- aan clicks en
€ 300,- aan leads
dus € 450,- totaal
-
Uw eCPC van die maand is dan:
€ 450 / 3.000 clicks = € 0,15
- Dit betekent dat u gemiddeld € 0,15 per click verdient.
Adverteren
De eCPC is wat u gemiddeld per click betaalt aan uw partners.
Het is wat u totaal uitgeeft gedeeld door het aantal clicks dat u daarvoor ontvangt.
Hoe hoger uw eCPC, des te aantrekkelijker is uw programma voor affiliates.
Voorbeeld 1
-
Stel, u geeft de volgende vergoeding:
€ 7,50 per lead.
- De afgelopen maand heeft u 1.000 clicks gekregen en 50 leads goedgekeurd.
-
Uw totale uitgaven deze maand is daarom:
50 x € 7,50 = € 375,-
-
Uw eCPC van de afgelopen maand is dan:
€ 375 / 1.000 clicks = € 0,375 eCPC.
- Dit betekent dat u gemiddeld € 0,375 per click betaalt aan uw partners.
Voorbeeld 2
-
Stel, u geeft de volgende vergoedingen:
€ 0,15 per click en
€ 10,- per lead.
- De afgelopen maand heeft u 2.000 clicks gekregen en 20 leads goedgekeurd.
-
Uw uitgaven deze maand zijn daarom:
2.000 clicks x € 0,15 = € 300,- en
20 leads x € 10 = € 200,-
dus in totaal geeft u € 200 + € 300 = € 500,- uit.
-
Uw eCPC van deze maand is dan:
€ 500 / 2.000 clicks = € 0,25 eCPC.
- Dit betekent dat u gemiddeld € 0,25 per click betaalt aan uw partners.
Waarom is de waarde van een bezoeker (eCPC) zo belangrijk?
De eCPC geeft veel informatie over uw site.
Hoe hoger de waarde van de eCPC, des te beter uw site aansluit op de wensen van uw bezoekers.
Het feit dat bezoekers via uw site aankopen doen, geeft namelijk aan dat u de wensen van uw bezoekers invult.
De eCPC geeft ook een indicatie van tegen welke prijs u bezoekers weer kunt inkopen, bijvoorbeeld bij Google.
Als u per click lager inkoopt bij Google dan dat u bij M4N verdient (eCPC), dan maakt u winst!
Hoe kan ik de eCPC verhogen?
Voor zowel adverteerders als affiliates geldt dat de eCPC verhoogd kan worden door consumenten makkelijker, sneller en beter naar het juiste product of dienst te laten klikken.
Bekijk de volgende tips om dit te bereiken.
Tips om uw eCPC te verhogen
-
Zorg voor deeplinks.
Dit zijn hyperlinks die direct diep in de site van de adverteerder linken naar het juiste product of dienst.
-
Zorg voor juiste teksten die aansluiten bij het zoekgedrag van consumenten.
-
Gebruik datafiles (dit zijn eigenlijk geautomatiseerde deeplinks).
-
Gebruik effectieve advertenties.
Zorg voor advertenties waar meer mensen op klikken, en via welke mensen ook kopen; of nog beter: waar uw bezoekers al direct prijzen kunnen zien, kunnen zoeken of gegevens in kunnen vullen.
-
Overleg met uw partner (adverteerder of affiliate) zodat u naar die producten en diensten linkt die goed verkopen.